Årsmelding 2023 / Avfallsmengder 2023

Avfallsmengder 2023

Vi kaster mindre avfall

I 2023 var de totale mengdene husholdningsavfall 39 428 tonn. Dette tilsvarer 432 kg pr innbygger, og er 15 kg mindre pr innbygger enn i 2022. Det vil si en nedgang på rundt 3 %. Gjennomsnittet for hele landet var i 2023 på 431 kg pr. innbygger.

Siden 2021 har avfallsmengdene gått ned med totalt 7 %. Størst endring ser vi i mengden avfall levert i avfallsbeholdere hjemme, med en nedgang på rundt 16 % fra 2021.

Husholdningsavfall, kilo pr innbygger

Totalmengder husholdningsavfall (tonn)

De siste årene etter har det vært en stor prisstigning både på materialer og generelt i samfunnet. Dette er noe som kan ha innvirkning på avfallsmengdene. Når en kjøper mindre, kaster en sannsynligvis også mindre.

59 % av husholdningsavfallet ble levert på en gjenvinningsstasjon av innbyggerne selv, mens 41 % ble levert i avfallsdunker hjemme. Fordelingen har vært på samme nivå siden 2013.

Levert til gjenvinningsstasjon vs innsamlet hjemme

Hva kaster innbyggerne?

Snitt beregning på avfall fra hus, hytte/fritidsrenovasjon.

I dunkene hjemme samt på returpunkter for hytterenovasjon kaster hver innbygger i snitt 168 kg avfall, en nedgang på 22 kg pr innbygger sammenlignet med 2022. Nedgangen er størst for matavfall hvor vi i snitt kastet 8 kg mindre mat i 2023 sammenlignet med 2022. Vi ser også en nedgang i restavfall og papp og papir.

Fordelingen viser at 30 % er matavfall, 40,5 % er restavfall, 17 % er papp og papir, 9 % glass- og metallemballasje og 3,5 % er plastemballasje.

Kastet hjemme og på hytta, kilo pr. årsinnbygger*

*Årsinnbygger er en snitt beregning på avfall fra husholdninger og hytte/fritidsrenovasjon.

Avfall levert på gjenvinningsstasjonene

Det har vært en liten nedgang i avfallsmengder på gjenvinningsstasjonene i 2023. Dette henger sammen med utviklingen i privatøkonomien, og sannsynligvis også økt fokus på forbruk og miljø generelt. Fortsatt er det trevirke, restavfall og hageavfall de dominerende avfallstypene.

Avfall levert på gjenvinningsstasjon, kg pr årsinnbygger

Avfall som omlastes, sorteres og deponeres

Innherred Renovasjon tok imot totalt 71 679 tonn avfall til omlasting, sortering og deponering i 2023. Dette består av både innsamlet og innlevert husholdningsavfall fra Innherred Renovasjons abonnenter, husholdningsavfall fra gjenvinningsstasjoner hos andre renovasjonsselskap, og en stor andel næringsavfall.

På sorteringsanlegget på Mule tok vi imot totalt 23 529 tonn i 2023. Av dette var det 59 % husholdningsavfall og 41 % næringsavfall. På deponiet i Skjørdalen tok vi imot 48 150 tonn. Av dette var 93 % næringsavfall og 7 % husholdningsavfall.

Det var en stor økning i mottak av forurensede masser til deponering i 2023. Dette skyldtes stor i stor grad byggeprosjekter i Levanger og Verdal.

Grafen viser mengde og behandlingsmetode for avfallet.

Avfall som sorteres og behandles

Materialgjenvinningsgrad

Innherred Renovasjon klarte i 2023 å opprettholde en materialgjenvinningsgrad på nærmere 55 %, (54,7%) som betyr at innbyggerne sammen med Innherred Renovasjon er blant de aller beste i landet på kildesortering.

Materialgjenvinning er å gjenvinne avfall slik at materialer eller stoff kan benyttes som resirkulerte råvarer. EU har gjennom rammedirektivet om avfall stilt krav til materialgjenvinningsgrad fram mot 2035. Dette gjelder også for Norge. Innherred renovasjon har mer elle mindre allerede nådd kravet for 2025. Mot 2030 må det derimot gjøres en del strategiske grep om vi skal nå mål om 60 % materialgjenvinning innen 2030 og 65 % innen 2035.

EUs kommende materialgjenvinningskrav som Norge må følge:

2020 2025 2030 2035
Husholdningsavfall og lignende 50 % 55 % 60 % 65 %
All emballasje 60 % 70 %
Plastemballasje 50 % 55 %

Hva skjer med avfallet?

Avfallet Innherred Renovasjon henter og tar imot, blir sendt videre til ombruk, materialgjenvinning, forbrenning eller deponering. Avfallshierarkiet, eller avfallspyramiden, illustrerer prioriteringene i norsk avfallspolitikk og EUs rammedirektiv for avfall. Målet er at avfallet skal behandles så nær toppen av pyramiden som mulig

Innherred Renovasjon har ombruk i form av salg gjennom bruktbutikker og innsamlingsordning for tekstiler. Disse mengdene er ikke en del av de totale regnestykket under. Fra gjenvinningsstasjonene ble det i 2023 hentet ut varer på totalt 550 tonn som gikk til ombruk og videre salg på våre bruktbutikker i Levanger og Stjørdal.

For Innherred Renovasjon fordeler avfallsmengdene seg slik i pyramiden:

Materialgjenvinning 55 %
Forbrenning 43 %
Deponi 2 %

Vår visjon:

Itjnå e søppel!

Våre verdier:

Åpen, effektiv og engasjert

Vår forretningside:
Innherred Renovasjon skal tilby innbyggerne effektive renovasjonstjenester med høyt servicenivå. Med fremtidsrettet teknologi, kompetanse og miljøfokus løser vi eierkommunenes oppgaver innenfor avfallsbehandling, gjenvinning og ombruk.

kontakt oss

telefon